همزمان با چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، نخستین نشست رسانه ای مجمع کتابخانه‌های بزرگ کشور (مکتب) برگزار شد

۰۱ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۸:۳۱ کد : ۳۳۱۱۳ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۲۶۰
نشست خبری مکتب با موضوع تشریح دستاوردهای کتابخانه‌های بزرگ کشور در تاریخ یکشنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۱، با حضور علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پروش و فاطمه ثقفی رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.
همزمان با چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، نخستین نشست رسانه ای مجمع کتابخانه‌های بزرگ کشور (مکتب) برگزار شد

همزمان با چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، نخستین نشست خبری مجمع کتابخانه‌های بزرگ کشور (مکتب) با تبیین و تشریح مهمترین دستاوردهای کتابخانه های بزرگ کشور در طول سالیان پس از پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه کتاب و کتابخوانی با حضور مدیران فرهنگی و رؤسای کتابخانه های بزرگ کشور برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، نخستین نشست رسانه ای مجمع کتابخانه‌های بزرگ کشور (مکتب)، صبح روزِ  ۱۶ بهمن ماه، با حضور معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران در محل اندیشگاه فرهنگی این سازمان برگزار شد.

فاطمه ثقفی رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران با بیان اینکه کتاب های کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران در بعد از انقلاب رشد ۲۰۰ درصدی داشته است؛ گفت: کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران در سال ۱۳۲۸ با کتاب‌های اهدایی آیت‌الله مشکات ازجمله نسخ خطّی راه‌اندازی شد. این کتابخانه علاوه بر نسخ خطّی، اسناد دانشگاه تهران و برخی دانشگاه‌های کشور را نیز در اختیار دارد؛ کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران در کنار منابع کتاب، منابع غیرکتابی ازجمله نقشه‌ها، عکس‌های قدیمی و منابع را نیز در خود جای داده است.

وی افزود: کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران فراتر از دانشجویان این دانشگاه، به تمامی دانشجویان کشور خدمات ارائه می‌دهد. تعداد مراجعان به این کتابخانه در سال ۱۳۵۷، تعداد ۴۰۰ مراجعه کننده بوده و این شاخص در سال ۱۴۰۱ به مراجعه ۳ هزار پژوهشگر و دانشجو رسیده است.

رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران با اشاره به تفکیک دانشگاه علوم پزشکی از دانشگاه تهران اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی با وجود تفکیک دانشگاه علوم پزشکی از دانشگاه تهران، شاهد رشد کمّی و کیفی منابع، کتاب ها و کتابخانه های دانشگاه تهران بوده ایم؛ تعداد نسخ خطّی در دانشگاه تهران از ۱۳ هزار نسخه به ۱۷ هزار نسخه افزایش یافته است.

ثقفی با بیان این مطلب که تعداد کتابخانه‌های زیرمجموعه کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران از ۲۲ کتابخانه به ۵۲ کتابخانه دانشگاهی رسیده است؛ افزود: تعداد اعضای کتابخانه‌های زیرمجموعه کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، از ۴ هزار عضو در قبل از انقلاب اسلامی به بیش از ۴۲ هزار عضو در دوران پس از انقلاب اسلامی افزایش پیدا کرده است. همچنین تعداد کتاب‌های این مجموعه نیز از ۱۸۶ هزار عنوان کتاب به ۶۰۰ هزار عنوان رسیده است.

رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران افزود: اضافه شدن منابع دیجیتال، ایجاد دسترسی به منابع بین‌المللی، فراهم کردن دسترسی آسان به منابع کتابخانه های دانشگاه تهران، ازجمله اقداماتی است که در سال‌های گذشته توسط کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران صورت گرفته است.

برای مشاهده متن کامل خبر در پایگاه اطلاع رسانی دولت اینجا کلیک کنید

کلید واژه ها: کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران نشست خبری مکتب کتابخانه های بزرگ کشور


نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.