همایش ملی-تخصصی ویژه دانشجویان با آسیب بینایی دانشگاه های سراسر کشور برگزار شد

۲۶ دی ۱۴۰۲ | ۱۰:۱۸ کد : ۳۹۲۹۵ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۲۴
همایش ملی-تخصصی ویژه دانشجویان با آسیب بینایی دانشگاه‌های سراسر کشور در تاریخ سه شنبه ۱۲ دی ماه ۱۴۰۲ در محل تالار امیرکبیر ساختمان معاونت دانشجویی دانشگاه تهران با حضور بیش از ۱۵۰ نفر به صورت حضوری و مجازی برگزار گردید.
همایش ملی-تخصصی ویژه دانشجویان با آسیب بینایی دانشگاه های سراسر کشور برگزار شد

در افتتاحیه این همایش دکتر زهره عزیزی مدیر محترم مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه تهران، ضمن عرض خیر مقدم خدمت ریاست محترم دانشگاه تهران و اساتید و دانشجویان حاضر در همایش، در رابطه با فرصت‌ها و چالش‌های دانشجویان با آسیب بینایی مطالبی را ارائه نمودند و سیاست گذاری دانشگاه به ویژه مرکز مشاوره را در راستای تسهیل روند تحصیل و اشتغال زایی برای این دانشجویان ضروری دانستند. همچنین ایشان با اشاره به آمار دانشجویان با آسیب بینایی در دانشگاه تهران، هدف از برگزاری همایش را افزایش حساسیت جامعه برای اشتغال زایی به عنوان رسالت مرکز مشاوره برای دانشجویان با شرایط ویژه عنوان نمودند. به امید آنکه گامی مؤثر در جهت رشد و اعتلای هر چه بیشتر این عزیزان به عنوان آینده سازان مملکت برداشته شود.
در ادامه دکتر علیرضا وجهی معاون محترم دانشجویی دانشگاه تهران، با اشاره به توانمندی دانشجویان دارای آسیب بینایی، در رابطه با امکانات دانشگاه برای این دانشجویان و ساختارهای موجود و در دست اقدام توضیحاتی ارائه نمودند و نمونه‌هایی از اقدامات و برنامه ریزی هایی که در راستای تسهیل زندگی تحصیلی و شغلی این دانشجویان انجام شده است را تبیین نمودند. همچنین خاطرنشان کردند که پذیرای کمک‌های فکری دانشجویان در جهت رفع مشکلات و معضلات موجود و ایجاد شرایط مطمئن‌تر هستند.
دکتر سید محمد مقیمی، ضمن عرض تبریک میلاد حضرت فاطمه (س) و تشکر از برگزاری همایش ویژه دانشجویان دارای آسیب بینایی، به ظرفیت‌ها و استعدادهای این دانشجویان اشاره نمودند و حضور این عزیزان در دانشگاه تهران را مغتنم و باعث افتخار دانستند. توجه به ابتکارات این دانشجویان، روحیه تلاشگری و رشد محدودیت‌های حاکم، اهمیت عنصر امید در موفقیت آنان از جمله مواردی بودند که توسط ریاست محترم دانشگاه تهران مورد بررسی قرار گرفتند. ایشان با اشاره به افت شرایط روانی و کیفیت زندگی در جامعه و علی رغم پیشرفت فناوری‌ها، بر لزوم اشتغال زایی و ایجاد ظرفیت‌های قانونی برای کار این دانشجویان و استفاده از ظرفیت‌های آنان تاکید نمودند. امید آن که با گسترش این بسترها، دانشگاه تهران بتواند الگویی برای سایر دانشگاه‌ها در زمینه تسهیل رویه و محیط آموزشی برای دانشجویان دارای آسیب بینایی باشد.
دکتر غلامعلی افروز استاد ممتاز دانشگاه تهران، خصیصه‌های شخصیتی افراد نابینا را مورد بررسی قرار داده و به ویژگی‌هایی مانند تصویر سازی ذهنی ویژه، پذیرش محوری، رشد زیستی-روانی-شناختی سریع، قدرت یادگیری و پردازش ذهنی عالی، بخشایشگری و امیدبخش بودن و پویایی و…اشاره داشتند. همچنین ایشان به لزوم بهره مندی از فناوری‌ها برای ارتقای حوزه شناختی و موفقیت‌های شغلی پرداختند و مثال‌هایی از موفقیت‌های این دانشجویان در عرصه علم و فناوری را ارائه دادند و آنان را به مثبت اندیشی بیشتر، امیدوار و امیدآفرین بودن و بخشایشگری توصیه نمودند.
دکتر احمد به پژوه استاد روانشناسی دانشگاه تهران، به چالش‌ها و راهکارهای حوزه اشتغال افراد با آسیب بینایی اشاره داشتند و بر لزوم توجه به نیازهای این افراد و برنامه ریزی در راستای تحقق عدالت اجتماعی تاکید نمودند.
در نهایت بعد از شعرخوانی دانشجوی با آسیب بینایی و اجرای موسیقی زنده، پنل تخصصی با موضوع "اشتغال، چالش‌ها و راهکارها" با حضور دکتر علی صابری حقوقدان و فعال و کنشگر حوزه حقوق معلولین، دکتر ابوذر سمیعی دکترای سیاست گذاری فرهنگی از دانشگاه خوارزمی و کارشناس سازمان بهزیستی کشور، دکتر سهیل معینی مدیرعامل شبکه تشکیل‌های نابینایان و کم بینایان کشور و دکتر عسگری دبیر کارگروه نوآوری اجتماعی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید و ابعاد مختلف مقوله‌ی اشتغال این دانشجویان مورد بحث قرار گرفت.

روابط عمومی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد

کلید واژه ها: عصای سپید


نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.