اهداء کتاب معماری مسجد دانشگاه تهران به کتابخانه مرکزی

۰۹ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۰:۲۷ کد : ۳۹۵۴۷ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۷۱
در روز چهارشنبه ۴ بهمن ماه ۱۴۰۲، آقای فرهاد جلیلیان فرد در جلسه‌ای با رئیس کتابخانه مرکزی دیدار کردند. ایشان ۲ نسخه از کتاب تألیفی خود را به کتابخانه مرکزی اهدا کردند.
اهداء کتاب معماری مسجد دانشگاه تهران به کتابخانه مرکزی

" دانش و نیایش" عنوانِ کتاب معماری مسجد دانشگاه تهران است. این کتاب مشتمل بر پنج بخش است که مهم‌ترین بخش این کتاب، بخش چهارم، با عنوان: تحلیل معناشناسی و نشانه‌شناسی معماری مسجد دانشگاه تهران وکتیبه‌ها است که در این کتاب قید شده است. علاوه بر این به تاریخچه و آسیب‌شناسی این بنا نیز پرداخته شده است. این کتاب طی مطالعات میدانی و کتابخانه‌ای نگارش شده است. مسجد دانشگاه تهران در اول خرداد ماه ۱۳۳۴ کلنگ آن بر زمین خورد و در مهر ماه ۱۳۴۵ افتتاح شد. معمار و ناظر مسجد، مهندس عبد العزیز فرمانفرمائیان است. او طراح راکتور اتمی دانشگاه تهران، پاویون ایران در نمایشگاه ۱۹۶۷ مونترال کانادا و بسیاری از بناهایی که از سوی او و یا شرکت مشاوران عبدالعزیز فرمانفرمائیان انجام شده است که در این کتاب و در دو بخش مجزا از آنها نام برده شده است. مهم‌ترین فعالیت این معمار معاصر، بنا بر آراء برخی معماران معاصر ایران، طرح جامع شهر تهران است و مسجد دانشگاه تهران اولین اثرِ معمار معاصریست که از او به عنوان یکی از پایه‌گذاران نهادهای مهندسی و معماری جدید در ایران نام می‌برند. کتیبه‌نویس حیاط مسجد، احمد نجفی زنجانی است که این خوشنویس معاصر بیش از ۸۴ کتیبهِ‌‌‌‌‌‌ را در دیگر بناهای مذهبی و سایر، در ایران و کشورهایی از جمله سوریه، ترکیه، عراق و آمریکا رقم زده است. علاوه بر این، ۵ بار قرآن کریم را کتابت کرده است. در پژوهش و تالیف کتاب حتی الامکان سعی شده است گزیده‌ای از مجموعه عکس‌های تهیه شده و در حال احداث مسجد به تصویر کشیده شود که می‌تواند در فرآیند مرمت و آسیب‌شناسی مسجد مهم و مستند باشد. هندسه ساده معماری مسجد که در تقسیم‌بندی مساجد معاصر، مسجدی نابگرا محسوب می‌شود و استفاده مناسب از رنگ در کاشیکاری معرق آن که بر اصالت هنری عهد سلجوقیان تاکید شده است، از جمله ویژگی‌های بارز معماری این بناست.

این کتاب می‌‌کوشد که بتواند پاسخگوی ابهامات و سوالات خوانندگانی باشد که می‌خواهند بیشتر بدانندکه یک مسجد آن هم در دانشگاه تهران چگونه و چرا شکل گرفته و ارزش این بنا از نظر مستند نگاری تا کجاست. هدف از تالیف و پژوهش کتاب از سوی نگارنده، سعی در وجود شناسنامه‌ای جدایِ از اسناد و دستنوشته‌های موجود برای این بنا باشد. مسجد دانشگاه تهران در تاریخ معاصر ایران شاهد وقایع بسیارِ سیاسی از جمله هشتم بهمن ماه ۱۳۵۷، وقایع اجتماعی و مراسمات گوناگون مذهبی بوده است که مجلد دوم این کتاب را شامل می‌شود.  فرهاد جلیلیان فرد

 

روابط عمومی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد

کلید واژه ها: اهداء اهدا کتاب کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران


( ۲ )

نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.