مراسم رونمایی از قرآن بسیار نفیس اهدایی به کتابخانه مرکزی برگزار شد

۰۸ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۳:۱۰ کد : ۴۲۷۷۸ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۷۱۴
رونمایی از نسخه قرآن خطی مذهّب، مرصّع و نفیس کتابت شده در سال ۱۲۶۶ ق با حضور معاون پژوهشی دانشگاه تهران
مراسم رونمایی از قرآن بسیار نفیس اهدایی به کتابخانه مرکزی برگزار شد

رونمایی این قرآن نفیس که توسط خانواده مرحوم دکتر نوربخش به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران اهدا شده بود در روز سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ با حضور معاون محترم پژوهش و فناوری جناب آقای دکتر فکور، جناب آقای مهندس آزاده به نمایندگی از خانواده مرحوم دکتر آزاده و مهمانان ویژه آقای دکتر نوربخش استاد پیشکسوت دانشکده فنی دانشگاه تهران، آقای دکتر موسوی موحدی؛ استاد برجسته و چهره ماندگار دانشگاه، حجت الاسلام و المسلمین مرادی نماینده دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، سرکار خانم دکتر هاشمی علیا مدیرعامل مؤسسه شجره طیبه، آقای دکتر زهیر طیب رئیس انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران، آقای دکتر حمید بیاتی؛ متخصص ایرانی دارای اکتشافات قرآنی، خانم دکتر قاسم پور مدیر اجرایی حوزه ریاست، خانم دکتر مژگان فرهبد، مدیر پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار شد. از کتابخانه مرکزی نیز رئیس، معاونین (سرکار خانم دکتر درخوش و جناب آقای رنجبر)، سرپرستان و همکاران حضور داشتند. این مراسم در تالار علامه امینی برگزار شد.

در ابتدای مراسم پس از سرود جمهوری اسلامی و قرائیت قرآن و مقدمات، خانم دکتر ثقفی پس از ذکر خیرمقدم گفت: این مراسم نورانی که به واسطه بزرگداشت فرهنگ اهدای کتاب و منابع اطلاعاتی، برگزار شده و این سنت طبق روال، سراسر خیر و نیکی و برکت بوده و در تاریخ مملکت می‌درخشد. ان شالله این سنت کماکان در آینده جریان داشته باشد. اهدای این کتاب جدا از زیبایی‌های هنری دو درس بزرگ به همراه دارد که یک درس آن فرهنگ وقف و نیکوکاری است، از سوی دیگر این کتاب توسط مرحوم حاج آقا مهدی آزاده به فرزندشان مرحوم محمدجواد آزاده که فارغ التحصیل پزشکی است اهدا می‌شود و در نوشته‌ای در انتهای کتاب از ایشان درخواست شده تا در معالجه مستمندان بدون نظر به منافع مادی بکوشند و شرافت نفس و سود معنوی را بر مادیات مقدم دارند که آن درس نیز حاکی از جاری بودن فرهنگ نوع‌دوستی و کمک به نیازمندان و اعتقاد به اسلام و معاد در کشور ایران است.

استاد دکتر موسوی موحدی در سخنان خود فرمودند: پدر این فارغ التحصیل پزشکی از پسرش درخواست می‌کند "شما که پزشک شدی به فقرا توجه کن و برای آنها رایگان کارکن". این مکتب قرآن است، قرآن کتاب واژگان نیست، کتاب هدایت است، قرآن ذاتش نور است و این نور در حقیقت وارد ضمیر کسی می‌شود که با آن سنخیت می‌گیرد. این کتاب بدون شک پارسایان را هدایت می‌کند. مخاطب هدایت قرآن، پارسایان هستند.

این شخص بزرگوار پزشک، که پارسا و پرهیزکار بوده‌اند سخن پدر را به عمل در می‌آورد. فضای فیزیکی استاتیک و فضای مجازی دینامیک است یعنی نه زمان و نه مکان دارد، این جلسه برای این برگزار شده که این رفتار انسانی از تالار علامه امینی دانشگاه تهران در سطح کشور، منطقه و جهان اطلاع رسانی شود تا همه از این رسم و رسوم الگو بگیرند. بنده سال‌ها پیش به مکه رفته بودم برای فرزندم، قرآن هدیه‌ای از خانه‌ی خدا گرفتم و به دخترم گفتم همیشه این آیه را بخوان: " ربنا اتمم لنا نورنا و اغفر لنا انک علی کل شیء قدیر"

بنده با توجه به اینکه جلسه‌ای نیز در این ساعت داشتم، به این مراسم آمدم که ارادتم را به مقام قرآن عرضه کنم و همچنین به دوست قدیمی خود آقای دکتر نوربخش هم عرض ارادت کنم.

در ادامه حجت الاسلام مرادی نماینده محترم نهاد به ارائه سخنان خود پرداختند

و در پایان مراسم آقای دکتر زهیر طیب مدیر انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران اظهار داشت؛ کتابخانه دانشگاه تهران به عنوان یک مکان تخصصی و مطلوب، آغوش بازش را برای مرمت و نگهداری اسناد گشوده و نسخه اهدایی شما سال‌ها در اختیار پژوهشگران باقی خواهد ماند.

در این اثر معنوی برجسته نفیس که در زمان ناصرالدین شاه قاجار نوشته شده از یک نظم، ترتیب و هم خوانی در آغاز و انجام مصحف را شاهدیم و آرایه های استفاده شده در این کتاب یکی از نمونه‌های بسیار درخور از هنر قاجاری دارد، قطع کتاب یک قطع خوش دست بوده و امکان همراه داشتن در همه جا برای مطالعه را میسر کرده است. این اثر انتخاب کاغذ خوبی داشته که بعد از حدود دویست سال بر اثر گرما و سرما مرکب آن پس داده نشده، کاغذهای پوست پیازی در صفحاتی که نگاره دارد، برای محفوظ ماندن این نگاره‌ها قرار داده شده. به جرأت می‌توان گفت قرآن کریم پرنسخه ترین دستنویس در حوزه‌ی تمدنی ایران می‌باشد.

با نگاه کردن به این کتاب خطی متوجه می‌شوید که صاحب این کتاب در نگهداری این اثر ملاحظات فراوانی داشته که پس از دو قرن تا کنون سالم باقی مانده. امیدواریم این سنت حسنه در سطح کشور در خانواده‌های ایرانی تکثیر شود و ما بیشتر به نسخه‌های خطی توجه کنیم و در حفظ و نگهداری این میراث تاریخی با ارزش و اهدای آن به محل مطلوبی مانند دانشگاه تهران ارج نهیم.

 

روابط عمومی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد


( ۱ )

نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.